I. Założenia organizacyjne
Nazwa innowacji: „Czytanie jest modne”
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Termin realizacji: 01.10.2022 r.– 28.02.2023 r.
Adresaci: Projekt przeznaczony jest dla uczniów PSP we Wszeborach, klasy IV - VIII.
Autor innowacji: Joanna Wójcik
Projekt ,,Czytanie jest modne” składa się z ogółu działań skierowanych do uczniów z klas
IV – VIII szkoły podstawowej.
Mają one pokazać, że czytanie:
1. Uczy myślenia, poprawia koncentrację.
2. Wzmacnia poczucie własnej wartości.
3. Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka.
4. Rozwija język, pamięć i wyobraźnię.
5. Poszerza wiedzę ogólną; poznaje kulturę, tradycje, i historię regionu.
6. Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole.
7. Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu.
8. Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów/smartfonów.
9. Chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury.
10. Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
II. Założenia programowe
O zaletach czytania książek wie chyba każdy z nas. Dużo mówi się o tym, że czytanie
rozwija nas pod względem intelektualnym, emocjonalnym: rozbudza w dziecku ciekawość
świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych; stymuluje rozwój i usprawnia pamięć;
wzbogaca wyobraźnię, słownik i zasób wiadomości dziecka; poszerza wiedzę o świecie i
pomaga w ten sposób odnosić sukcesy w szkole; kształtuje wrażliwość moralną dziecka i
pozytywny obraz siebie; uczy abstrakcyjnego myślenia, uczy wyrażać myśli i rozumieć
innych. Odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje
życiowe priorytety.
Obserwacje prowadzone w naszej szkole pokazują spadek czytelnictwa. Głównymi
konkurentami książki stały się: smartfon, komputer, telewizja, dlatego założeniem innowacji
jest uświadomienie dzieciom, że czytanie jest dobrym sposobem na spędzanie wolnego czasu.
1. CELE INNOWACJI
CEL GŁÓWNY:
Główny cel projektu to budowanie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do
literatury, popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i
integrowanie społeczności szkolnej. Podjęte działania mają na celu: wdrożenie dzieci do
częstych kontaktów z książką, polubienie przez dzieci czytania, rozwijanie wyobraźni oraz
wskazywanie uczniom piękna i wartości książek.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
a) kształtowanie nawyków czytelniczych;
b) wyrabianie szacunku do literatury;
c) kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
d) wprowadzenie dzieci w świat literatury;
e) ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;
f) przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;
g) nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
h) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literackie, plastyczne oraz kącik książki na
korytarzu szkolnym;
i) wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek;
j) stwarzanie okazji do samodzielnego czytania;
k) integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę; wiejskiej poprzez zbieranie i
zapisywanie informacji na wybrany temat;
l) sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, korzystanie z czytelni i
biblioteki szkolnej;
m) rozwijanie wiary we własne możliwości.
3. PRZEWIDYWANE EFEKTY
a) wzrost czytelnictwa – uczniowie wypożyczają więcej książek,
b) poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów,
c) wzrost zrozumienia tekstów i poleceń, wyciszenie i poprawa koncentracji,
d) wyrażanie własnych refleksji przez uczniów,
e) wzrost poczucia własnej wartości,
f) poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami,
g) wzrost zaangażowania w życie społeczne,
h) wzajemne polecanie sobie książek godnych przeczytania,
i) zainteresowanie pracą bibliotekarza, dziennikarza, pisarza i aktora,
j) potrzeba tworzenia i poznawania dzieł kultury.
4. EWALUACJA
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na zakończenie innowacji pedagogicznej w formie
ankiet i wywiadu z uczniami. Do oceny innowacji posłuży także statystyka wypożyczeń w
bibliotece szkolnej oraz zaangażowanie uczniów w różnego typu działania promujące
czytelnictwo. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania podczas
posiedzenia rady pedagogicznej.