Czytanie jest modne

Liczba odwiedzających: 384

I. Założenia organizacyjne

Nazwa innowacji: „Czytanie jest modne”

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Termin realizacji: 01.10.2022 r.– 28.02.2023 r.

Adresaci: Projekt przeznaczony jest dla uczniów PSP we Wszeborach, klasy IV - VIII.

Autor innowacji: Joanna Wójcik 

 Projekt ,,Czytanie jest  modne” składa się z ogółu działań skierowanych do uczniów z klas

IV – VIII szkoły podstawowej. 

 

Mają one pokazać, że czytanie:

1. Uczy myślenia, poprawia koncentrację.

2. Wzmacnia poczucie własnej wartości.

3. Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka.

4. Rozwija język, pamięć i wyobraźnię. 

5. Poszerza wiedzę ogólną; poznaje kulturę, tradycje, i historię regionu.

6. Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole.

7. Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu.

8. Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów/smartfonów.

9. Chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury.

10. Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

 

II. Założenia programowe

 O zaletach czytania książek wie chyba każdy z nas. Dużo mówi się o tym, że czytanie

rozwija nas pod względem intelektualnym, emocjonalnym: rozbudza w dziecku ciekawość

świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych; stymuluje rozwój i usprawnia pamięć;

wzbogaca wyobraźnię, słownik i zasób wiadomości dziecka; poszerza wiedzę o świecie i

pomaga w ten sposób odnosić sukcesy w szkole; kształtuje wrażliwość moralną dziecka i

pozytywny obraz siebie; uczy abstrakcyjnego myślenia, uczy wyrażać myśli i rozumieć

innych. Odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje

życiowe priorytety.

Obserwacje prowadzone w naszej szkole pokazują spadek czytelnictwa. Głównymi

konkurentami książki stały się: smartfon, komputer, telewizja, dlatego założeniem innowacji

jest uświadomienie dzieciom, że czytanie jest dobrym sposobem na spędzanie wolnego czasu.

 

1. CELE INNOWACJI

CEL GŁÓWNY:

 Główny cel projektu to budowanie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do

literatury, popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i

integrowanie społeczności szkolnej. Podjęte działania mają na celu: wdrożenie dzieci do

częstych kontaktów z książką, polubienie przez dzieci czytania, rozwijanie wyobraźni oraz

wskazywanie uczniom piękna i wartości książek. 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

a) kształtowanie nawyków czytelniczych;

b) wyrabianie szacunku do literatury;

c) kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;

d) wprowadzenie dzieci w świat literatury;

e) ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;

f) przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;

g) nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;

h) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literackie, plastyczne oraz kącik książki na

 korytarzu szkolnym;

i) wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek;

j) stwarzanie okazji do samodzielnego czytania;

k) integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę; wiejskiej poprzez zbieranie i

 zapisywanie informacji na wybrany temat;

l) sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, korzystanie z czytelni i

 biblioteki szkolnej;

m) rozwijanie wiary we własne możliwości. 

3. PRZEWIDYWANE EFEKTY

a) wzrost czytelnictwa – uczniowie wypożyczają więcej książek,

b) poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów,

c) wzrost zrozumienia tekstów i poleceń, wyciszenie i poprawa koncentracji,

d) wyrażanie własnych refleksji przez uczniów,

e) wzrost poczucia własnej wartości,

f) poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami,

g) wzrost zaangażowania w życie społeczne,

h) wzajemne polecanie sobie książek godnych przeczytania,

i) zainteresowanie pracą bibliotekarza, dziennikarza, pisarza i aktora,

j) potrzeba tworzenia i poznawania dzieł kultury.

4. EWALUACJA

 Ewaluacja zostanie przeprowadzona na zakończenie innowacji pedagogicznej w formie

ankiet i wywiadu z uczniami. Do oceny innowacji posłuży także statystyka wypożyczeń w

bibliotece szkolnej oraz zaangażowanie uczniów w różnego typu działania promujące

czytelnictwo. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania podczas

posiedzenia rady pedagogicznej.